Monday, March 14, 2011

Hukum-Hakam Fotografi Dalam Islam

assalamualaikum smua
ap khabar ?
korang sihat tak
ad yang dh kna influenza ke tu ?
klau dh kna 2 pdn mka
2 la org kta jgn mndi ujan dy mndi jgak
mmg x phm bm sungguh
( dah start gaya mak nenek merepek dah tu )
nak buat macam mana
aku ni concern sal korang tau


btw ,
back 2 the title
this post mmg ditujukan khas kpd photographer sekalian
and kau , kau , kau dan kau
yang aku tau memang hantu kamera
di sini aku ingin igtkan korang


benda kalau dah haram-haram jugak
so kita buat mana yang boleh jew la
aku pun hantu gambar jugak 


so memang dari dulu sampai sekarang aku tertanya-tanya sal benda ni
since now aku dah tau so aku nak share ngan korang


hope korang boleh betulkan kesilapan lalu
renung-renungkan dan selamat beramah (mcm pernah dgq ja ayt ni tp di mana ya)

okey then jom kta tngok




Apa hukum kita mengambil gambar model2 yang mendedahkan aurat (model wanita terutamanya).

Jawapan : Haram samada model lelaki, wanita atau khunsa.

Lepas shoot kite sebarkan dengan upload dalam Facebook, or mane2 forum. Adakah kita turut mendapat dose dalam kes penyebaran gambar2 sebegini rupa?

Jawapan : Setiap yg haram dilihat maka haram pula diperlihatkan kpd org lain samada dimuatkan pd majalah, akhbar, internet dll. Selama mana gambar2 tersebut belum di delete, maka selama itulah potografer mendapat saham dosa.

So ape pendekatan kite sebagai rakan2 photografi dalam menanggani masalah sebegini rupa?

Jawapan : Kembali kpd Islam samada kita ni fotografer atau siapa saja dengan mendalami ilmu agama dan sebarkan kpd orang lain atas nama dakwah. Tunjukkan kpd orang lain bahawa gambar yg cantik tak semestinya model atau yg haram. Islam tidak menghalang fotografi cuma mengawalnya sahaja agar tidak melampaui garis panduan agama.






bukannya tak boleh 
boleh tapi perlu ad batasnya 

No comments:

kalau suka blog mimi sila like di sini ~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...