Friday, January 6, 2012

isu sensitiviti : senior vs junior



hari demi hari berlalu. terasa bagaikan baru saja aku menensyenkan otakku dengan memikirkan hari pertama menginap di hostel lima bintang. terasa juga bagai baru sejam lepas aku memberatkan kepalaku dengan memikirkan " macam mana kalau aku dapat katil atas? " . terasa sekejap bonar masa berjalan. baru hari tu ambik result UPSR tup tup minggu lepas dah ambik result PMR dan now dok memaku otak fikir pasal SPM pulak. wow. tetiba aku rasa tua.



yeah. aku dah tua. sweet 16 orang kata. orang kata tapi bagi aku bitter 16. 16 is where you need to struggle to take the basic of form SPM yang beza macam langit ketujuh dengan bumi. very very very different. walaupun aku belum jejak kaki dalam kelas tapi nyawa aku seolah-olah terasa bahayanya SPM ni. cikgu sendiri dah sound awal-awal tahun ni not a honey madu year. wuuu. baru ingat nak bernafas bebas habuan setaun. but jangan harap la. after all dalam hidup nafas hang sentiasa tersekat. rumah sekolah is the same.




oh ya. aku sekarang tinggal di rumah sekolah. which is ASRAMA. first day pi aku tengok asrama tu macam dok kata " welcome back to the hell world. " but aku still feel happy. after all this year aku upper form. which mean ragging. muahahahahaha ! but dreams stay dreams if you just sit and didn't do anything. so the ragging things tinggal mimpi je sebab mama J tarik muka garang terus awal-awal tahun tu. waaa. baru ingat nak ikut jejak langkah Shahril. but it's okay. aku nak jadi budak baik tahun ni.





possibility untuk aku jadi budak baik is tinggi. kalau korang percaya la. but form 1 tahun ni really suck. even tahun lepas better walaupun kena kutuk dengan senior kaw-kaw punya. at least diorang reti lipat sejadah and hormat arahan senior. err. bukan arahan yang berbentuk ragging ye but ' buli dalam diam '. after all sekolah yang setua sekolah aku ada tradisi dia sendiri.




the tradisi ::


  • senior bawah junior atas
  • junior mandi dulu
  • the cop sistem. kalau senior jahat kena potong la adik-adik junior tu
  • never say aku wei hangpa bila cakap dengan senior. 
  • jangan report kat warden. apa-apa setel dalam


but this year punya junior tak faham tradisi ni. okay maybe diorang still baru tapi tak yah la dok pi report kata kena paksa bangun awal. wei bai aku tanya sapa rela okay. korang angkat tangan korang la mandi dulu. aku yang senior pun tak berani nak bangun lambat. reason - takut tak sempat mandi. so sila bersyukur sebab senior bagi korang bangun awal. kalau korang last aku berani jamin sekali korang rasa korang tak nak dah. maunye tak. dah la bilik air sikit punya full. nak mandi kat toilet pulak kalau kosong nasib la. kalau full jugak? pakat tak mandi la korang hari tu. so terima ja apa senior suruh sebab kami pun dah lalui apa yang korang lalui okay. kalau korang rasa tak boleh bawak sila JANGAN tinggal di asrama.




lagi. korang ingat korang besar sangat nak lawan senior? tahun lepas memang la korang paling senior but tahun ni korang paling junior. paling tak tahu apa. nak belajar dok asrama rujuk la kat senior. diorang yang merasa asam garam cabai tinggal di asrama bukannya warden yang just tahu mengarah tu. nak report apa report senior. kalau korang report kat warden pun bukannya dia tau pasal asrama ni. dah la baru masuk sekolah ni. baru satu hari jadi warden dah nak mengubah tradition. please la cikgu. sebelum cikgu arah kami buat something tolong la kenal kami dulu. tak kenal maka tak cinta. dah kenal nanti baru ko tau betapa perit macam perianya hidup kami para senior time form 1. lagi teruk dari ni tau. senior taun ni kira baik-baik la dari senior dolu-dolu. 







so. para junior SMKDOB [ form 1 ]





sila jangan dok mengeluh. apa yang korang kena sekarang kami dah kena dulu. banda tu memang semua junior alami okay. kalau rasa tak tahan sila blah. anda tidak dialu-alukan. sekian terima kasih.




p/s : ida katil hang lainkali la aku selit



2 comments:

Unknown said...

terbaik ahhh mimi! hahahaah :D

syamimi ishak said...

ye ka?
aku mood hot gila time tulis ni
geram kot ><

kalau suka blog mimi sila like di sini ~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...